Adresa noastra de e-mail este
desprepensii@gmail.com

5 februarie 2010

Initiativa legislativa pentru completarea Legii nr. 19/2000

PROIECT DE LEGE nr. 72 din 1 februarie 2010
privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale prevede atingerea varstei standard de pensionare de 60 de ani pentru femei si de 65 de ani pentru barbati in anul 2013

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 4 februarie 2010


Actuala forma a Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale prevede atingerea varstei standard de pensionare de 60 de ani pentru femei si de 65 de ani pentru barbati in anul 2013. Consideram ca aceste varste standard de pensionare trebuie pastrate cel putin pana in anul 2050. Ne exprimam dezacordul fata de pericolul egalizarii varstei de pensionare dintre femei si barbati, intrucat egalitatea nu incepe cu finalul, adica cu egalizarea varstei de pensionare. Mai intai trebuie sa avem drepturi egale din toate celelalte puncte de vedere si abia apoi, in timp, sa ajungem sa avem o varsta egala pentru pensionare.

In favoarea initiativei noastre cetatenesti va prezentam urmatoarele argumente:
- mentalitatea neschimbata din Romania (femeia in continuare este singura care se ocupa de gospodarie, educatia copiilor si ingrijirea batranilor). Conform statisticilor, doar in 5% din familiile din Romania exista un parteneriat sot-sotie in ceea ce priveste gestionarea activitatilor din gospodarie;
- discrepanta dintre conditiile de munca de acasa din Romania si cele din statele occidentale si, mai mult, diferenta majora dintre mediul rural si cel urban (lipsa apei curente si a canalizarii din satele si comunele noastre);
- absenta alternativelor pentru cresterea copiilor (crese, gradinite, bone scumpe si nepregatite). De asemenea, prelungirea varstei de pensionare ar duce la diminuarea numarului bunicilor implicati in sustinerea familiilor;
- absenta alternativelor pentru ingrijirea batranilor; numarul femeilor care sufera de boli cronice din Romania este de trei ori mai mare decat cel al barbatilor. Prelungirea varstei de pensionare ar avea drept consecinta imediata cresterea numarului pensionarilor pe caz de boala;
- absenta locurilor de munca si riscul cresterii somajului.
Consecinta egalizarii varstelor de pensionare intre femei si barbati s-ar transpune in riscul ca de la 60 de ani femeile sa ramana si fara loc de munca si fara pensie, efectul imediat fiind acordarea de ajutoare sociale suplimentare de catre stat, si in niciun caz reformarea sistemului public de pensii.
Fara a ne opune dorintei femeilor care doresc si pot sa-si continue activitatea si dupa 60 de ani, consideram ca egalizarea varstei de pensionare in toate domeniile de activitate in Romania este imposibila. Nici macar in Austria nu s-a luat aceasta masura, ba dimpotriva, aceasta tara a prelungit termenul egalizarii varstei de pensionare din 2025 in 2030, iar speranta de viata a romancelor este cu cel putin 10 ani mai mica decat a femeilor din majoritatea statelor Uniunii Europene.

Membrii Comitetului de initiativa legislativa:

1. Ardelean Lia
2. Grapini Maria
3. Minca Liliana
4. Croitoru Adi
5. Dragomir Anyta-Bianca
6. Matica Camelia-Emilia
7. Cristea Magdalena
8. Manea Maria-Loredana
9. Baltaretu-Dinica Elena
10. Bordeanu Constanta
11. Radovici Anisoara
12. Luchian Petruta-Iulia
13. Tabacaru Dana-Simona
14. Cordea Ileana-Mariana
15. Puchianu Maria-Monica
16. Craciun Cornelia
17. Alecusan Maria
18. Graur Camelia
19. Tutanescu Cristina-Nicoleta
20. Vasile Mariana
21. Cotenescu Angelica
22. Bucur Raluca-Rodica
23. Taune Dorina
24. Ciocoiu Marcela
25. Tolea Maria-Ancuta

INITIATIVA LEGISLATIVA

pentru completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

Articolul 41, alineatul (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, se completeaza cu un alineat nou, (2^1), cu urmatorul cuprins:
"Art. 41, alin. (2^1) - Varsta standard de pensionare de 60 de ani pentru femei si de 65 de ani pentru barbati va ramane in vigoare cel putin pana in anul 2050."
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din ......., cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ROBERTA ANASTASE

Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din ......, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

PRESEDINTELE SENATULUI
MIRCEA GEOANA

AVIZ
referitor la initiativa cetateneasca pentru completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

Analizand initiativa cetateneasca pentru completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale,

CONSILIUL LEGISLATIV,

in temeiul art. 2 alin. 1 lit. a) din Legea nr. 73/1993, republicata, si al art. 46 alin. (2) din Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului Legislativ,

avizeaza favorabil propunerea legislativa a cetatenilor, cu urmatoarele observatii si propuneri:

1. Initiativa cetateneasca are ca obiect de reglementare completarea art. 41 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, in sensul introducerii unui alineat care sa prevada ca varsta standard de pensionare de 60 de ani pentru femei si de 65 de ani pentru barbati va ramane in vigoare cel putin pana in anul 2050.

Proiectul se incadreaza in categoria legilor organice, iar in aplicarea dispozitiilor art. 75 alin. (1) din Constitutie, prima Camera sesizata este Senatul.
2. Prezenta initiativa legislativa cetateneasca nu constituie transpunerea unui document juridic comunitar si nici nu are drept finalitate crearea cadrului juridic necesar punerii directe in aplicare a unui regulament comunitar.
Din aceste considerente, analiza dispozitiilor acesteia urmeaza a fi efectuata numai din perspectiva compatibilitatii cu principiile generale statuate de acquis-ul comunitar dezvoltat in baza art. 6 din Tratatul de la Amsterdam referitor la drepturile si libertatile fundamentale, articol preluat si de recentul Tratat de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeana si a Tratatului de instituire a Comunitatii Europene, intrat in vigoare la 1 decembrie 2009.
Examinat sub aspectul obiectului de reglementare, proiectul cade sub incidenta documentelor comunitare rezervate politicilor sociale si fortei de munca, domeniu ce a cunoscut in ultimul deceniu, in special in baza recomandarilor Consiliului de la Helsinki din decembrie 1999, o atentie deosebita din partea institutiilor europene si care s-a concretizat in adoptarea unui pachet juridic important, ce dezvolta principiile fundamentale privind egalitatea intre barbati si femei.
Din analiza acestui cadru juridic comunitar se retine ca, desi in domeniile referitoare la dreptul si accesul la angajare, stabilirea conditiilor de munca, formarea si promovarea profesionala etc. exista reglementari ce impun armonizarea pe plan comunitar, in ceea ce priveste stabilirea varstei de pensionare, reglementarea acesteia ramane in continuare un atribut al organelor legiuitoare nationale.
In pofida unor opinii contrare, care sustin existenta unor reglementari comunitare ce impun aplicarea principiului nondiscriminarii si cu privire la varsta de pensionare, precizam ca acestea deriva in principal dintr-o realitate economica imediata si nu au un suport juridic bazat pe un text comunitar expres.
Mai mult decat atat, Directiva 2000/78/CE a Consiliului privind crearea unui cadru general in favoarea tratamentului egal privind ocuparea fortei de munca si conditiile de munca, la pct. 14, prevede expres ca "(14) Prezenta directiva nu aduce atingere dispozitiilor nationale de stabilire a varstei de pensionare", text dezvoltat in cuprinsul art. 6 alin. (2) din directiva, astfel:
"(2) Fara a aduce atingere articolului 2 alineatul (2), statele membre pot sa prevada ca nu constituie discriminare luarea in considerare a criteriului varstei la stabilirea, pentru regimurile profesionale de securitate sociala, a unei varste pentru aderare sau admitere la prestatiile de pensie sau invaliditate [...]."
3. Fara a ne pronunta asupra oportunitatii masurii propuse, aspect care nu intra in competenta legala a Consiliului Legislativ, semnalam faptul ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 67/2007 privind aplicarea principiului egalitatii de tratament intre barbati si femei in cadrul schemelor profesionale de securitate sociala stabileste, la art. 8 alin. (1) lit. f), ca sunt contrare principiului egalitatii de tratament dispozitiile referitoare la varste de pensionare diferite.
De asemenea, la art. 9 al aceluiasi act normativ se stabileste ca dispozitiile contrare principiului egalitatii de tratament din mai multe acte normative, dintre care exemplificam: Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/2003 privind sistemul de pensionare a membrilor personalului diplomatic si consular, Legea nr. 96/2006 privind statutul deputatilor si senatorilor, Legea nr. 7/2006 privind statutul functionarului public parlamentar, urmeaza sa fie modificate pana in data de 30 septembrie 2007, astfel incat sa se asigure aplicarea efectiva a principiului mentionat cel tarziu pana la data de 31 decembrie 2008, in caz contrar prevederile respective devenind inaplicabile.
Precizam ca aceste acte normative au fost deja modificate in acest sens.
In prezent, dispozitiile Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale prevad varste de pensionare diferite pentru femei si barbati, atingerea varstelor standard de pensionare urmand a se realiza in termen de 13 ani de la intrarea in vigoare a legii.
In aceste conditii, prezentul proiect, desi poate fi promovat, nu este de aplicabilitate imediata, avand in vedere ca, potrivit esalonarii prevazute in anexa nr. 3 la Legea nr. 19/2000, implinirea varstelor standard de pensionare urmeaza sa se realizeze in anul 2014, astfel incat modificarea propusa ar urma sa se aplice dupa aceasta data.
Totodata, semnalam ca Secretariatul General al Guvernului, cu Adresa nr. 15 din 27 ianuarie 2010, a transmis spre avizare Consiliului Legislativ proiectul de lege privind sistemul unitar de pensii publice, care prevede pentru anul 2030 egalizarea varstei standard de pensionare la barbati si la femei la 65 de ani si abrogarea Legii nr. 19/2000.
4. Din punctul de vedere al normelor de tehnica legislativa, semnalam urmatoarele:
a) la titlul proiectului, pentru rigoarea exprimarii, este necesara reformularea acestuia, astfel:
"Lege pentru completarea art. 41 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale";
b) proiectul trebuie structurat intr-un singur articol, intitulat "Articol unic", cu urmatoarea parte dispozitiva:
"Articol unic. - Dupa alineatul (2) al articolului 41 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificarile si completarile ulterioare, se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu urmatorul cuprins:".
Subsecvent, se va reda textul respectivului alineat, marcat doar prin numarul acestuia, fara a se mai mentiona articolul din care face parte.

PRESEDINTE,
DRAGOS ILIESCU

Bucuresti, 1 februarie 2010.
Nr. 72

Niciun comentariu: